het Koninkrijk der Nederlanden 1813 – 2023 – een staat geen staat gelijk

Tower of Westerchurch, Amsterdam, Netherlands, Europe

de toren van de Westerkerk –
– wederhelft van het koninkrijk

Wellicht dat er een Amsterdammer aan is doodgegaan, dat zal misschien ook wel zo zijn, maar ‘Amsterdam huilt’, dat heb ik hier nog niet gehoord, dus wat het leed aangaat het zal wel even tegenvallen maar voorzover ik dat besef zit het in Amsterdam dan mee, en naar een waarom van zulke dingen is op de markt altijd wel vraag, en een begrafenisfonds op onze naam, ik schrik daar niet van terug. De uitvaart zal maandagmiddag plaatsvinden om 16.15 u. want ik moet er eerst nog een paar meer omleggen, en zo’n buitenkans als een bezoek van een van ijzer geheten barones dat moet je nemen zoals dat werd en wordt bedoeld, de intrede van het koninkrijk der engelen en het begin van uitzicht op verandering van zaken, de hoop van aunty Maggie wordt bewaarheid maar zij had het doorgaans al niet zo dikwijl mis en wat Thatcher wilde was daar de wet dus dat geldt hier al evenzo, en voor een aansluiting bij het Commonwealth is het nog niet te laat.

Ik wil op dit moment van aandacht waarschuwen voor een bewaarheidstelling van hetgeen bedoeld is als een bewerkelijke dichtkunst uitgeoefend in het Israël van die dagen en omgewerkt in de vertalingen van dat Europa door allen die moeite hadden met het te begrijpen van dat boek Jesaje, want in Europa ooit te mogen denken aan een ander dan die ene en de eerstgeborenen was zoveel als een vloeken in de kerk, en daarvoor werd men al verdoemd voordat dat strafbaar was. De radio kan voor meer doeleinden gebruikt worden dan alleen het voorlezen van een kerstboodschap of de aankondiging door de nieuwslezer dat de Engelse Troepen  zich klaarmaken voor een aanval op de waterlinies nabij Honselaarsdijk, en anders zal het wellicht Goejanverwellesluis zijn waar ik persoonlijk nog in ogenschouw heb genomen dat het oversteken van de rivier aldaar moet gelden, nog altijd, als een hele onderneming en dat het beter is volgens mijn gering militair inzicht de overkant maar niet op te zoeken want dat is een ander en onbekend gebleven land.

Wat het mij betreft, het moeten uitzoeken van de koninklijke staat van het eigen land, het is een onderneming waarin ik niet de eerstgeborene mag heten maar ik dan wel naar de vader geacht een familieverband te zijn aangegaan, en van deze mens die ik ten uitvoer breng in zijn vermogen van een vrije wil gevoegd bij een gezond stel hersenen, er kunnen niet geacht worden klachten te bestaan dat het alles zo lang duurt voordat de ongezonde stemming zijn verloop mag kennen, ik, die man, U hebt er vast wel van gehoord, een krentenbrood met in plaats van de bekende droge druifjes een zak drop erin,  mij aangaande getuigende dus, ik heb mijn zaakjes op orde en wat het God en Vader betreft, ik erken dat natuurlijk wel maar een té lang blijven hangen van de indruk die zich dan ook nog wil doen gelden in een geurige manier van vragen stellen, dat wordt vervelend voor een alleenstaand heer en al die indrukwekkendheid, het kaatst maar terug en mooi dat waar je dacht het een al opgelost te hebben het ander als gevolg zich ook aandient te zijn een groot probleem, wij dan, beste mensen van dat Europa van de zeven, wij kennen slechts een groot probleem: wat is ons buitenland?

Een kritische beschouwing van de feiten zoals weergegeven in de Nederlandse taal kan in deze uitkomst verschaffen, slechts wie zich wel eens met de litterator heeft verstaan terzake van het innemen van nog maar een konsumptie aan de toog van café ‘onder het Melkwoud’ hier ter stede Haarlem, die begrijpt van welk een wonder er dan sprake is, wanneer de rede de gulden tomen ter hand wil nemen en uytterzee zijn uytgespreide pruik van levend goud wil beuren (vrij naar P.C. Hooft), in het Muyderslot gebeurde het wel meer dat er besloten werd tot het hernemen van de weg ten leven door een nieuw markant politicus, maar heel erg blij was men daar dan niet mee,  in het boek van de profeet wordt al evenzo melding gemaakt van een knecht die weliswaar iets goeds uit richt maar waarvoor hij niet bedankt zal worden. Ik bedoelde slechts te mogen zeggen, dat het nimmer zo is geweest dat dat Europa in welke vorm ook een buitenland heeft gekend, voor de ware Europeaan vormt het begrip ‘buitenland’ slechts een vage herinnering uit een ver verleden, en in het geval van Nederland of de Republiek ging het al snel om onze overzeese gebiedsdelen, en dat moge dan in het heden dat ik  mij stel als werkgebied de wijngaard zijn des Heren, waar het ons land gegeven is zijn werken in te doen, het zal niet louter investeren worden maar er kan gedacht worden aan meer vruchtgevende  zaken als daar zijn een oogst van wat er nu al is.

Regeren blijft vooruitzien, wij willen graag kennis vergaren van de dingen die verband hielden met de in de titel gestelde jaartallen en of ik dat kan halen in het bereik van ons begripsvermogen, ook die op jaren raakt moet aan de toekomst denken al is deze slechts bekend te worden als zijn naam. Wie eerder leefde had zich ook een toekomst weten te verschaffen, dus die later komt zal in eerste instantie de hekken moeten sluiten en verder zie ik wel.

Tropenmuseum Royal Tropical Institute Objectnu...

Tropenmuseum Royal Tropical Institute Objectnumber A-6371b Diorama van dansende en musicerende Bo (Photo credit: Wikipedia)

Leave a Reply

