and who might then be this man, his name is Clement?

de aloe vera, een nuttige plant en een schone bloem

bamboo shrub flowering

bamboo shrub flowering

Voordat men aan zoiets gewichtigs begint als het schrijven van een boek is het natuurlijk raadzaam om zich een beeld te vomen  aangaande de hoofdpersoon ervan, want alleen maar aankomen met het eigen ik als onderwerp komt bij de uitgever meestal als wat povertjes over. Het is de vraagstelling van de uitgever namens vele belangstellende lezers dat er een eerste excerpt wordt afgegeven met betrekking tot het nieuwe onderwerp van zo’n boek, wellicht dat niet alle lezers zitten te wachten op het gehele boek, vertelde de uitgever mij in vertrouwen, maar de mensen vinden het leuk om te weten waar het over zal gaan, het is altijd een aardig onderwerp voor de borreltafel, ik  als uitgever blijf natuurlijk zitten met een voorraad voor de ramsch als ik het anders aan zou pakken. Maar het concept van onze uitgeverij is , dat wij slechts een boek in behandeling nemen wanneer wij er zeker van zijn dat er belangstelling bestaat voor de inhoud en dat er ook een duidelijk traceerbare markt voor is, verder zoeken wij dan een schrijver met die kwaliteiten waarvan wij denken dat hij het onderwerp aan kan, en kunnen wij kijken binnen de mogelijkheden van ons zogeheten ‘schrijferskantoor’, een instelling waarmee wij sinds ongeveer twee jaar werken om tot fictie te komen die ook een gehalte aan betrouwbaarheid heeft, er bestaan al zoveel verzinsels, wij hebben van het verschijnen van het  boek ‘de daVinci code’ kunnen leren dat de lezers graag bekend worden gemaakt met historisch gerelateerde onderwerpen, ik had dat ook al verteld in verband met het verschijnen van de Celestijnse belofte, als U zich dat wilt herinneren. En aan U de vraag, wat vindt U van de idee, dat U het boek niet zelf hoeft te schrijven maar dat U ons de zienswijze levert als een persoonlijke bijdrage aan het fonds dat wij van plan zijn op te richten betreffende de in de titel vermelde hoofdpersoon? Tot nu toe is het beeld dat ik mij omtrent de persoon van deze Clemens kan vormen zeer fragmentarisch en van een wisselend karakter.

Wanneer ik nu zou noemen, jij heet Clemens, waar gaan je gedachten dan naar uit?

Nu ja, het is een wat indirecte manier wellicht om mij uit mijn tent te lokken, want het lijkt of ik er een gewoonte van heb gemaakt mijzelf te verbergen en zelfs daarvoor bestaan er verklaringen in meer een medisch perspectief van traumatologie, ik wil de dingen aangaande de beantwoording van de vraag liever een positieve wending geven naar een initiërend concept in politico religieus opzicht, waarvan tenslotte alle maatschappelijke ordening afkomstig  is. En dan, de Europese geschiedenis heeft om misverstanden te voorkomen en om andere redenen die ik hier niet wil noemen de oorspronkelijke identiteit van deze naam altijd verborgen gehouden, men zal ongetwijfeld wel weer iets met deze naam hebben uitgehaald dat het licht van ons aanschijn niet verdraagt, maar het is mogelijk om de sluiers die zijn aangebracht op te lichten en een eerste blik te geven in het reëele voorkomen van een verwachting die altijd en in alle tijden is uitgekomen in een telkens verschilende zin, maar waarvan er in onze tijd natuurlijk ook een structuur van behoeften is, en het is maar zo, dat de omstandigheden van het schenken van een inhoud de realiteit niet altijd verdraagt op een gelijkelijk te beoordelen manier. Zelfs de gedachte: ‘what is in a name’  biedt weinig uitkomst want de precieze betekenis en afkomst van het latijnse adjectief clemens is niet geheel en eenduidig bekend.

In mijn opvatting heeft de naam Clemens als zijn inhoud  ‘zegen’, ‘genade’, ‘naam’, en hetgeen men dan verbindt met de uitleg van ‘zachtmoedig’, het is een boeiende interpretatie maar wat onverkwikkelijk om op basis daarvan in te schatten  wat er dan allemaal mogelijk is, en bovendien is de beleving van die interpretatie ook vanuit de geschiedenis van een aantoonbaar langdurige aard gebleken, iets wat in onze tijd niet meer zo gevoeld wordt als een voorziening, waaraan veel behoefte bestaat.

Mijn gedachte en mijn interpretatie is dus, dat wat gebracht werd als een bijvoegelijk naamwoord in het latijn, feitelijk een zelfstandig naamwoord is, maar dan in de verbinding die dit Klimens heeft met het grieks.

Aloe vera growing in Aruba

Aloe vera growing in Aruba (Photo credit: Wikipedia)

Leave a Reply

