But do you accept the name I gave you onzce? David, he was the given one.

the-three-graces.jpg!Blog

Paul Delauney – les trois grâces

Hoewel men het niet zo van ons zou verwachten zijn er toch af en toe momenten dat het licht schijnt in de zin van een waarachtig beeld, waaraan men kracht en rede kan ontlenen, en wat het de zo gewenste realiteit betreft, daarvoor moet men dan maar bij de filosofie zoeken naar een neo-realisme en kan men ook kijken bij het cognitief-rationalisme, maar ik denk dat zoiets niet bij ons land erg hoort, voor het overige voel ik weinig voor verbeeldingen in een realistische opvatting, en het zogenoemde realisme heeft het nimmer kunnen brengen tot het niveau van een kunststroming, terwijl de kunstenaars die zich van die opvatting bedienen weinig kontakt met elkaar hebben.

Ooit waren wij in Rome binnen de muren van het Vaticaan, in een pelgrimshuis geheten ‘Borgo di Santo Spiritu’, en op mijn aanvraag van een audiëntie met Zijne Heiligheid Paus Paulus VI geschiedde als een antwoord dat De Heilige naderde tot die daar aan een tafeltje was gezeten in een verder kaal maar schoon vertrek en ik hoorde spreken in een alomvattend machtig woord ‘david’ , ‘schrijf op wat ik je ingeef’ geschiedde daarna als een antwoord op mijn vragen wat ik dan wel zou moeten verrichten. En sindsdien heb ik nimmer anders gedaan, hoewel ik moeite heb ondervonden met de betekenissen welke tot nu toe niet vanuit de ‘ selon l’écriture’ (Curie uitspraak 1976) bekend waren.

De jaren zijn voorbijgegaan maar de naam David is behouden gebleven hoewel ik hem zelden noem in verband met de naam van de Clemens die ik werd gedwongen en op een redelijke wijze verzocht om in het dagelijkse leven normaal te bezigen. Ik  had de indruk dat sommige mensen in het oude Rome elkaar de hand gaven en dan zeiden ‘clemens’. Uiteindelijk ben ik er nu meer toe geneigd een naam te erkennen die door de samenleving wordt gebruikt om een persoon mee aan te duiden en te weten over wie je het daarmee hebt.

In het algemeen verband van de betrokkenheid die er bestaat met de toek0mst van ons land ook in verhouding tot wat er in het buitenland van ons bekend is en mogelijk als een aanzet tot een buitenlandse politiek die hout zal snijden wil ik op het ogenblik denken aan de kerkleraar Clemens van Alexandrië, waarvan eveneens alweer te weinig bekend is om zelfs maar aan te geven in welke tijd of binnen welke historische periode hij leefde en werkte, maar de eerst aangeslotenen in de gemeenten van de Christus konden een zeer lang leven hebben. Het is ook al beter te begrijpen, dat wanneer de naam Joannes wordt genoemd het over Clemens gaat. Ik houd er ook een huisarchief op na.

De Clemens waar ik mij op baseer was een romeins senator die evenwel geacht werd het optreden van de man van Nazaret te volgen en het antwoord op de verwachtingen van de keizer van Rome zorgvuldig te begeleiden. En deze heeft zich natuurlijk naderhand ontdaan van zijn bezittingen en verplichtingen in Rome, en is naar zijn landgoederen in Griekenland vertrokken, alwaar hij een kring om zich heen verzamelde van filosofische en artistiek georiënteerde deelnemers in die wereld van dat Graeco-Romeinse denken.  Binnen dit gezelschap vertegenwoordigde hij in persoon het huis van David. Een denken dat het Huis Israels een volk betrof vond in die tijd geen ingang meer, zowel niet onder de uit Palestina afkomstige reizigers en geleerden  als zelfs niet onder de  synagogalen, en van de naam Joden had eigenlijk nog nooit iemand gehoord want die kwam pas als een onderscheidende benaming tot stand in de gemeenten van de metropool Alexandrië, dat in het geheel geen wijken kende en waar men gewoon was de bevolking in te delen naar hun oorspronkelijke familienaam, en de naam jood komt dus overeen met die van ‘uit Juda’. De senator, die kennis genomen had van de gegevens van de volkstelling van het jaar 14, kreeg de indruk, dat het huis van David geen betrekkingen onderhield met een niet meer dan imaginair te heten stam Juda, omdat ook al in de tijd toen het huis van David tot stand kwam een indeling naar stammen van de bevolking van een land waarvan ons de naam eigenlijk niet bekend is geworden niet verstandig werd geacht door de vorst.

the-watering-place-1777.jpg!xlMedium

Leave a Reply

